Boost pro mozek - jednoduchý trik jak porazit digitální únavu

Je to potvrzené! Mačkání kláves na notebooku se nemůže měřit s tím, co spousta z nás už dávno ví - že tužka a papír jsou tou nejlepší cestou ke zdravému a výkonnému mozku. Máme obrovskou radost, že se vědecky prokázalo to, co tušíme už léta. Začněme ale postupně.

boost-pro-mozek-a-vykonnost

Vědci konečně potvrdili, že vám tužka a papír pomůžou k výkonnějšímu mozku.

 

Poznáváte se? Možná to bude digitální únava...


Spousta z nás je poslední dobou zavřená doma a většinu času trávíme před obrazovkou - s mobilem v ruce, u televize, za notebookem. Dospělí ani děti nemají na výběr, protože buď mají nařízený
home office nebo virtuální výuku. Negativní dopady této přemíry kontaktu s technologiemi už dost možná pociťujete sami na sobě.

Po všech těch videokonferencích jste otupělí, nic moc si nepamatujete a práce nebo studium vás už moc nebaví. Tento stav se v zahraničí popisuje jako zoom fatique”, podle populární aplikace pro videohovory. Mohou za něj 4 faktory:

  • přemíra nepřirozeně blízkého očního kontaktu
  • únavné hodiny pozorování svého obrazu v průběhů videohovorů
  • nehnuté sezení v omezeném zorném poli kamery
  • náročnější kognitivní vyhodnocování kvůli absenci gest a řeči těla

rocketbook-proti-digitalni-unave
Podívejte se na obrázek a řekněte - jak dlouho jste vydrželi nezívnout?

 

Nejsou to ale jen videohovory. Z našich životů zmizel důležitý zdroj pohybu, který jsme automaticky vykonávali a ani na to nemysleli. Ano, bylo to dojíždění do práce. Vždyť jen obléct se, vyrazit do práce, dojít si na oběd nebo do kuchyňky pro kávu je dnes skoro za odměnu! Za den teď překonáme maximálně trasu trasu z ložnice do obýváku a z obýváku do kuchyně.

A zmizely i tolik potřebné mezilidské kontakty. Člověk je tvor společenský, ať už chce, nebo ne. A pokud za celý den skoro nikoho naživo nepotká, ani sebevtipnější GIFy v chatovací aplikaci mu to nenahradí.

 Tohle všechno vede k odporu k obrazovkám, ke ztrátě motivace, k nižší efektivitě a k vyšší nespokojenosti. To potvrdil i výzkumu společnosti Microsoft v Česku, který ukázal že 60 % zaměstnanců chybí společenské kontakty s kolegy a 40 % pociťuje doma vyšší únavu. Online práce tak vytvořila tlak na to, čemu se dnes říká digitální hygiena nebo digitální wellbeing.

Tužka + papír = boost pro mozek


Budu teď mluvit z vlastní zkušenosti - věnuji se psaní všemožných článků, ať už na Rocketbook blog nebo do startupových novin.
U notebooku trávím i 10 hodin denně posledních několik let a udržuji se produktivní pomocí vychytané a ověřené techniky. V mém receptu se vyskytuje i běh, zdravý životní styl a víkendy pod stanem, ale tím vás teď nebudu zdržovat. To hlavní, proč mě moje práce pořád baví a dává mi smysl, je kombinace počítačové klávesnice a papírového bloku! 

Mám jediné pravidlo:

CO SI MŮŽEŠ NAPSAT DO ZÁPISNÍKU, NEPIŠ NA POČÍTAČI.

Je to snadné a funguje to skvěle! Pokud si dělám přípravu na rozhovor s nějakým podnikatelem, píšu si vše do Rocketbooku. Pokud dělám rešerši pro článek, dělám si poznámky do Rocketbooku. Pokud vedu zápis z jednání, nechci být schovaný za monitorem a bušit do klávesnice, ale radši se usmívám a zuřivě mávám perem Pilot FriXion. Stejně to platí pro nákupní seznamy, plnění osobních cílů, tréninkový plán nebo jídelníček...

RocketBook-Matrix-programator

Hlavně žádné výmluvy! Každý máme příležitost si vyčistit hlavu a napsat něco rukou do zápisníku ;) I programátoři...

 

Papír a Rocketbook jsou v tomto ohledu naprosto srovnatelně funkční. Jen tedy s tím rozdílem, že dříve jsem popsal tak 5 obyčejných bloků za rok, ale poslední 3 roky mi společnost dělá věrný Rocketbook Everlast. Kromě úspory cca 15 papírových sešitů, jsem si zamiloval i možnost vše ukládat do mobilní aplikace a okamžitě své zápisky nebo náčtrtky sdílet s kolegy.

U počítače pak udělám to nejnutnější - napíšu finální článek, přiložím fotky a zveřejním. Tahle kombinace skutečného psaní na papír a na klávesnici u počítače je pro mě jedinou cestou ke spokojené online práci. Vím to už nějakou dobu, ale s Covidem se mi to začalo potvrzovat z mnoha různých zdrojů - píší o tom média, mluví psychologové a konečně to někdo změřil i ve vědeckém experimentu.

Zápisník je lék


Skupina vědců z japonské Univerzity v Tokyu nedávno testovala, jaký vliv má forma pořizování zápisů na náš mozek. Testovali 3 skupiny účastníků:

  • první si psali poznámky do papírového zápisníku
  • druzí si zapisovaly stylusem na tabletu
  • třetí psali na klávesnici

Experiment probíhal vcelku jednoduše. Nejprve si účastníci poslechli krátký dialog, kde padlo 14 podstatných informací (data, semináře a úkoly). Jejich úkolem bylo si vše zapisovat přiděleným způsobem. Poté byli všichni 60 minut cíleně rozptylováni, aby vědci mohli zjistit, co všechno si z dialogu zapamatovali.

Výsledky byly jednoznačné. První skupina, která měla k dispozici záisník a tužku, zodpověděla test v nejrychlejším časeza 11 minut, oproti 14 a 16 minutám u druhé a třetí skupiny. Vědci účastníky podrobili magnetické rezonanci mozku (MRI) a zjistili, že u první skupiny byla výrazně aktivnější část mozku, kde jsou uložena centra jazyků a imaginární vizualizace, a aktivnější byl i hipokamp, centrum paměti.

boost-pro-mozek-tuzka-a-papir

Poznámky psané na papír si mozek spojí s unikátními prostorovými informacemi a lépe si je zapamatuje.

 

Vědci si to vykládají tak, že papír svým jedinečným nepravidelným tvarem jednoduše nabízí komplexnější prostorové informace než jednotvárná digitální obrazovka. Mozek si tak vše lépe a přesněji zapamatovává, a ve finále i rychleji vybavuje.

 

Štěstí v době digitální 

Vemte si občas práci na zahradu, na balkon nebo do parku. Jen vy a zápisník. Provětráte se, omezíte svůj čas před obrazovkou, více si zapamatujete a třeba se té digitální únavy zbavíte. Nemluvě o tom, že váš mozek bude aktivnější a efektivnější. A pokud vás zajímají další tipy na osobní rozvoj, pište nám na Facebooku nebo Instagramu, rádi se podělíme o naše zkušenosti.

 

 

S Rocketbook zápisníkem se ale můžete stát nejen šťastnými, ale i úspěšnými. Přečtěte si 5 ranních návyků úspěšných!

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení