5 ranních návyků úspěšných... co mají společného?

Není žádným tajemstvím, že lidé bývají po ránu nejproduktivnější. Takže Vás asi ani nepřekvapí, že ti úspěšní si vytvářejí vlastní rutiny, aby dostali ze svého dne co nejvíce. Vědí, že to jak tráví prvních pár hodin po probuzení, může mít monumentální dopad na jejich profesní úspěch, osobní cíle i psychickou odolnost. 

Je jasné, že představa o úspěchu je pro každého jiná. Já se pro účely tohoto článku budu soustředit např. na vedoucí pracovníky nebo podnikatele. Rutiny jednotlivých lidí se samozřejmě liší, ale často v nich najdeme určitý vzor nebo podobnosti, které tyto lidi řadí mezi špičky ve svých oborech. A i kdyby jste zrovna nespřádali velký plán, jak založit svůj vlastní business, zkuste si vyzkoušet několik ranních návyků níže a sledujte... jestli se úspěch dostaví:).

Rocketbook návyky úspěšných

 

1. Úspěšní ve skutečnosti nějakou rutinu už mají

Tenhle bod je jednoduché přehlédnout, ale je důležité ho zmínit. Mít vytvořenou vlastní ranní rutinu, nebo taky "soustavu zvyklostí a činů prováděných pravidelně za účelem zvýšení kvality dne" je prvním krokem k tomu, abyste ze svého rána vymáčkli maximum. Přoč? Protože pravidelnost pomáhá šetřit čas i mentální úsilí a umožňuje Vám zařadit nové návyky mnohem jednodušeji. Vzpomeňme na Steve Jobse, který byl znám mimo jiné tím, že nosil stejný outfit každý den, aby se vyrovnal s rozhodovací paralýzou. I když zrovna nenavrhuji, abyste si zašli koupit  7 identických černých roláků, je důležité poukázat na to, že v pravidelnosti je síla. Pokud jde o pravidelné denní návyky, Vaše podvědomí Vám může stejně tak pomáhat, jako škodit. Vytvoření několika jednoduchých návyků, které budete moct opakovat každý den Vám ušetří cennou mentální energii, která Vám zbyde na důležitější úkoly během dne. Můžete třeba začít tím, že si ustelete - admirál McRaven o tom ví své.

 

2. Úspěšní vstávají brzy

Ok, tohle se asi dalo čekat (a taky se i obávat), ale je vědecky dokázáno, že ranní ptáčata mají zdravější návyky, vyrovnávají se lépe se stresem a jsou během dne produktivnější. Není třeba okamžitě nastavovat budík na 5 ráno - každý si musí najít vlastní čas, kde si najde prostor na vlastní rutinu a přitom se bude cítit odpočatý. Mě kupříkladu stačí vstát královsky v 7, abych se popasoval se svými návyky, posnídal a byl v 9 v kanceláři, kdy chci začít pracovat. Znám samozřejmě, ale i kolegy, kteří zcela přirozeně vstávají ve 4:30, aby stihli trénink i denní rozvrh pro své zaměstnance. A že vstávátet brzy, ale nevíte, kterou ranní rutinu zařadit? Nezoufejte, chystám článeček i pro Vás:). Jedna z věcí, kterou leadři budou mít pravděpodobně společnou je ta, že nespadnou z postele a neletí do kanceláře. Stanoví si rozvrh, ve kterém se najde čas pro cvičení, přečtení novinky či stanovení cílů. A tak když dojde na to zvednout se a jít, cítí se uvolněně a připraveni. Může působit zvláštně vstávat brzy a sledovat ten tichý svět po ránu, ale... to taky má své výhody!

 

3. Úspěšní si umí užít ticho

 Pro šéfy i nadějné podnikatele bývá ráno jediným časem, kdy mají na svou práci doopravdy klid a nejsou nikým rušeni. Proto dřív než zaboří svou hlavu do přeplněných diářů a e-mailových schránek, věnují ráno pár chvilek meditaci, vděčnosti nebo třeba jen chvilku ticha u šálku čaje. To proto, že vědí, že i pár minut ticha je může nabít pozitivní energií, snížit stres a cítit se čerstvě po zbytek dne. Taková Oprah Winfrey, nebo Salesforce CEO Marc Benioff přísahají na svou denní porci meditace, která jím umožňuje zůstat na vrcholu svých impérií. Věřím, že bychom našli i české ekvivalenty, ačkoli mindfulness nebo "30 vdechů vděčnosti" pro nás bylo donedávna tabu. Já se k meditaci dostal přes aplikaci Headspace, které láká na 10minutové cvičení denně. To byl adekvátní čás, který jsem si byl po práci ochoten dopřát a neuvěřitlných výsledků jsem dosáhl v rámci dní! Co teprv, po roce užívání - získal jsem návyk, který jsem schopen praktivkovat třeba i ve vlaku, nebo když musím někde čekat (což mě donedávna dokázalo pěkně otrávit). Nyní tento klidný čas umím využít na maximum, těším se na něj, tedy skoro i vyhledávám :). Je ale pravdou, že stejně tak dobře na mě působí yoga, nebo čtení knihy.

 

4. Úspěšní si vedou zápisník

Vést si vlastní agendu je samozřejmě také neméně důležité. Osobní diář, deník či jakýkoli typ zápisníku je povinnou výbavou každého, kdo to chce někam dotáhnout. Vedení zápisků totož "vede" ke zlepšení pozornosti, lepší organizaci, zkvalitnění vlastního úsudku a přístupu k prioritám. Netušíte, kde začít? Co takhle náš 4 dílný návod jak začít s Bullet Journalem. Nebo třeba vyzkoušejte "buzer lístek" z knihy Konec prokrastinace Petra Ludwiga. Nebo si po probuzení zapište 3 maličkosti, které Vám předchozí den udělaly radost. Z vlastní zkušenosti vím, že začít je pravděpodobně ta nejtěžší část. Znovu si ale můžete život zjednodušit rutinami, které už děláte. Nechte si třeba zápisník u Vašeho nočního stolku. Nebo ho vemte do ruky před první ranní kávou. Záleží na Vás.

 

5. Úspěšní pracují s prioritami

Přijít na to, co je skutečně důležité, je jen polovina úspěchu. Priorotizovat a dokončovat je ta druhá. Úspěšní nicméně toto umění pozvedli na jinou úroveň. Pro některé je zdraví na prvním místě. Probouzí se proto vedle tenisek a než zvednou první telefon, mají odběháno. Vědí totiž, že později by "neměli náladu." Jiní z podobných důvodů mají na mobilu vypnuté veškeré notifikace. Další, kreativci, neotevřou mailovou schránku dříve, než po obědě. Vědí, že veškeré kognitinvní síly musí směřovat do té části dne, kde se cítí nejčerstvější. Popřemýšlejte o tom, co po ránu prioritizovat. Vědomě i nevědomě. Čemu dát přednost? Novinkám nebo zábavě? Cvičení nebo spánku? Velké kávě nebo pořádné snídani? Ať už je to cokoli, je dobré mít jasno v tom, co Vám ráno pomůže posunout se dál, a co počká.

...

 

A jak je to u Vás? Vytvořili jste si nějakou rutinu, bez které se ráno neobejdete? Úspěšně nastartovat den není raketová věda, ale jednoduchá psychologie. Určitě jste už slyšeli o japonském konceptu Kaizen. Nejde o to mít "úspěšné ráno" - vytvářením rutin chcete dosahovat dlouhodobých výsledků - trvale! Optimalizací smysluplných a vědomých mikronávyků (čti být o 1% lepší než předchozí den) můžete v krátkém čase dosáhnout výsledků, o kterých byste nevěřili, že jste schopni. A kdybyste hledali další inspiraci, jak pracovat s mikronávyky, zkuste třeba Atomové návyky, od Jamese Cleara. A nebo se podívejte na naše zápisníky Rocketbook Fusion nebo chystaný diář Panda, které jsou k tomuto účelu jako stvořené.